september 2019
Po Ut St Št Pi So Ne
     
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
Odber noviniek

2019_Viktor Černický (Česká republika/Slovensko)

cernicky_pli_web1

Viktor Černický

(Česká republika/Slovensko)

19. október 2019/20:00

A4 – priestor súčasnej kultúry

Viktor Černický

Na Slovensku narodený multižánrový umelec Viktor Černický študoval v Ateliéri fyzického divadla v Brne. Rád skúma tenké línie na pomedzí tanca, fyzického divadla, súčasnej klauniády a cirkusu. Jeho práce, často vychádzajúce zo subjektívneho tela performera vo vzťahu k objektu, sa vyvíjajú do rôznych foriem scénického umenia.

Ako interpret vystupoval napríklad v predstaveniach L’Amour: Experiment (Jaro Viňarský, Marika Smreková 2015), Farewell(Dominique Boivin 2016), Chyba(Vít Neznal a kol. 2017), The Creep(Miřenka Čechová, 2017) alebo NEBOJ(Cie Mossoux – Bonté 2018). Zo svojim autorským debutom PAROLAPOLEA bol na festivale Česká Taneční Platforma 2017 nominovaný v kategóriách Tanečník roku a Tanečná inscenácia roku, a bola mu udelená špeciálna cena vo forme účasti na Choreographic Research Week na festivale B-Motion v Taliansku.

Jeho najnovšie sólo PLI, v ktorom jediný performer v limitovanom priestore pracuje s 22 stoličkami, sa stalo súčasťou Českej tanečnej platformy, z ktorej si odnieslo Cenu divákov a Hlavnú cenu Českej tanečnej platformy 2019. Bolo tiež súčasťou Pražského Quadriennale a festivalu TANEC PRAHA 2019. V súčasnosti pracuje Viktor na novom predstavení Prime Figures. Predstavenie s plánovanou premiérou v roku 2020 je inšpirované výtvarným umením a prvočíslami.

Zuzana Režná

Zuzana Režná vyštudovala Svetelný dizajn na JAMU v Brne. V rámci štúdia spolupracovala na mnohých predstaveniach Ateliéru fyzického divadla. Podieľala sa na tvorbe predstavenia Pisum Sativumbelgickej choreografky Karine Ponties. Zúčastnila sa kontinuálnych workshopov Inštitútu svetelného dizajnu v Prahe a študijného pobytu Erasmus na Art, Music & Dance Studies and Communication na Paris-Lodron Universität v Salzburgu. Absolvovala sedem mesačnú pracovnú stáž u Sasha Waltz & Guests v Berlíne. V súčasnosti spolupracuje na projektoch so zoskupením fyzického divadla tYhle. Okrem toho spolupracuje s Martou Kuczyńskou v Poľsku a švédskou skupinou Svalbard Company.

Lukáš Karásek

Lukáš Karásek bol poslucháčom Pierra Nadauda v ateliéri Klaunskej, scénickej a filmovej tvorby na JAMU v Brne. Počas štúdia zakúsil tvorbu s Alešom Janákom a Irinou Andrejevou z Teatr Novogo Fronta či s Karin Ponties z Dam de Pic. Zúčastnil sa tiež stáže Commedia dell’arte s Giovannim Fusetti ve Florencii. Absolvoval v roku 2013 s inscenáciouTešlon a Frkl, ktorú vytvoril společne s Florentem Golfierem. Po ukončení štúdia spolu s ním založil zoskupenie tYhle, ktorému sa venujú spoločne s Máriou Gourdain a Zuzanou Režnou. Mimo tYhle vedie dielne masiek v ateliéri, ktorý vyštudoval, účinkuje v anglickom vzdelávacom divadle a dva roky tesárčil.

Spolok ZDRUHESTRANY je medzinárodný kolektív umelcov, ktorí sa aktívne podieľajú na produkcii i podpore umeleckej tvorby na poli súčasného fyzického divadla, tanca, performancie či klaunského umenia. Bol založený absolventmi Ateliéru fyzického divadla, ktorý na JAMU v Brne vedie Pierre Nadaud. Od roku 2013 členovia spolku ako skupina spolupracovali napr. s Danielom Gulkom, Pierrom Nadaudom, Jarom Viňarským, Dominiquem Boivinom alebo Philipom Priassom. Individuálne spolupracujú s viacerými českými i zahraničnými umelcami a združeniami, medzi inými s Cie Mossoux – Bonté, Maximom Didenkom, Spitfire Company, Tantehorse, Vít Neznal a kol., Naderom Rosano, spolkom tYhle, Le Cabaret Nomade, atď. Ako autori stoja za viac než desiatkou autorských projektov. Okrem Českej republiky sa predstavili tiež v Rakúsku, Slovinsku, Nemecku, Izraeli či na Slovensku.

PLI

Koncept / choreografia / performancia: Viktor Černický

Scénografia: Drahomír Stulír

Svetelný dizajn: Zuzana Režná

Dramaturgia: Lukáš Karásek

Koprodukcia: PONEC – Divadlo pro tanec

Predstavenie vzniklo v spolupráci s: Buran Teatr Brno, CNK Záhrada v Banskej Bystrici (SK), Stanica Žilina-Zariečie (SK), Théâtre De L’arsenal ve Val-de-Reuil (FR), CIRQUEON Praha, Divadlo Alfréd ve dvoře, Studio Alta a Festival Bazaar, Divadlo Pôtoň (SK), Festival Kiosk (SK), Operaestate Bassano del Grappa (IT). Predstavenie vzniklo s finančnou podporou Ministerstva kultúry ČR a Štatutárneho mesta Brno.

Premiéra: 11. november 2018 / PONEC – Divadlo pro tanec

22 konferenčných stoličiek a jasne vymedzený priestor.

PLI je nový projekt Viktora Černického na pomedzí inštalácie, performancie, tanca a cirkusu, v ktorom sa jediný aktér po vzore barokového filozofa G. W. Leibniza naplno vrhá do schizofrennej rekonštrukcie sveta. Baroková robustnosť je nahradená priestorovou skromnosťou a ťažkopádne narastanie motívov kompenzuje materiálny minimalizmus. Architektúra priestoru alebo dizajn nášho myslenia – PLIje fyzickou reflexiou, ktorá konfrontuje krehkú stabilitu týchto štruktúr s nemennou dynamikou človeka.

„Môj záujem o záhyb sa vynoril pri čítaní magicko-realistickej trilógie Naši predkoviaod taliana Calvina, a potom rástol pri strhujúcom filozofickom texte od Gillesa Deleuza Záhyb, v ktorom popisuje barokovú epochu najmä z hľadiska G.W. Leibniza. Myšlienka vedúca k

logo_cesko