december 2023
Po Ut St Št Pi So Ne
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

2019_Chiara Bersani (Taliansko)

Chiara Bersani

(Taliansko)

4. október 2019/19:00

Galéria Nedbalka           

logo_taliansky_institut

Seeking Unicorns

Vytvorila a účinkuje: Chiara Bersani

Zvuk: Fra De Isabella

Svetlá: Valeria Foti

Javiskový manažér: Paolo Tizianel

Poradca dramaturgie: Luca Poncetta, Gaia Clotilde Chernetih

Pohybový kouč: Marta Ciappina

Umeleckýporadca: Marco D’Agostin

Styling: Elisa Orlandini

Producent: Eleonora Cavallo

Administratívnyporadca: Chiara Fava

PR: GiuliaTraversi, Ph. Roberta Segata

Production: AssociazioneCulturale Corpoceleste_C.C.00# co-production Santarcangelo Festival, CSC – Centro per la Scena Contemporanea (Bassano del Grappa) s podporou Centrale FIES (Dro), Graner (Barcellona), Carrozzerie | N.o.T. (Roma), CapoTrave/Kilowatt (Sansepolcro). Resi Dance XL – luoghi e progetti di residenza per creazioni coreografiche azionedella Rete Anticorpi XL – Network Giovane Danza D’autore coordinata da L’arboreto – Teatro Dimora di Mondaino.

 

Pôvod jednorožcov je takmer neznámy. Ich korene sa postupne stratili, zatiaľ čo generácia zmätených ľudí striedala generáciu. Možno je príčinou iba nedorozumenie, nesprávna interpretácia remesla v Indii doby bronzovej. Odtiaľ totiž pochádza vyobrazenie býka v profile iba s jedným rohom. Historici tvrdia, že v tej dobe bola ikonografia dvojrozmerná a druhý roh bol pravdepodobne zakrytý prvým. No spisy Ktézia z Knidu, historika zo starovekého Grécka, opisujú stretnutie s týmto zvieraťom počas cesty do Indie, a dali vznik bytosti s nejasným pôvodom. Čo sa stane v kolektívnom povedomí, keď sa objaví mytologická postava bez mýtu, ktorý by zakladal a oprávňoval jej existenciu? Vznikne krehký a ľahko zmazateľný symbol. Ideálny obetný baránok pre kohokoľvek, kto doňho chce vložiť rôzne významy. Preto jednorožec počas storočí menil podobu (“býk s jedným rohom”, kríženec koňa a somára”, “kôň s kozími kopytami“), s rôznymi významami (od pohanskej bytosti po symbol pápeža, od magického liečiteľa po strážcu cudnosti a čistoty dievčat až po ochrancu katolíckej ideológie pred tureckou inváziou), než sa stal popovou ikonou súčasnosti. Jednorožec, bytosť bez domova a histórie, bol využívaný a zneužívaný ľuďmi, bez možnosti prehovoriť. Dnes chce napraviť tieto krivdy. Chcem dať jednorožcom lásku, príbeh, možnosť výberu.

 

Prehlásenie o stavbe jednorožca

Ja, Chiara Bersani, výška 98 cm, sa vyhlasujem za mäso, svaly a kosti jednorožca. Nepoznám jeho srdce, no pokúsim sa dať mu môj dych a moje oči. Oblečiem si jeho podobu, vyrobím jeho kostým, stane sa brnením a kožou. Objavíme svoje pohyby, svoje bozky svoje pozdravy, svoje zívanie prostredníctvom dialógu medzi mojou podobou, ktorá koná a jeho podobou, ktorá zahaľuje. Ja, Chiara Bersani, vek 32 rokov, preberám na seba zodpovednosť za prijatie jeho dlhodobého začudovania. Prehlasujem, že dám hlas univerzálnym otázkam, ktoré ho miatli: Prečo existujem? Odkiaľ pochádzam? Ak by si ma zajtra našla v záhrade, čo by si urobila? Som dobrý alebo zlý? Verím v Boha alebo som Boh? Kde je moja láska? Kto ich zabil? Prečo si nemôžem vybrať smrť, keď som dosiahol najponižujúcejší bod môjho starnutia a je zo mňa iba rohatý kôň, ktorému zo zadku vychádza dúha?

 

Politické telo

Odkedy som začala pôsobiť ako performerka a neskôr autorka a choreografka, vždy som sústredila svoje myšlienky na telo, ako kustód jedinečného a svojbytného príbehu. Po dlhej ceste za biografickými a autobiografickými fantáziami som začala meniť spôsob, akým rozmýšľam o samotnom koncepte tela. Telo už mi nepripadá byť len svedectvom prežitého príbehu, ale politickou entitou, určovanou konfliktami a stretmi so spoločnosťou. Vtedy som začala formovať koncept politického tela. Telo vykonáva svoju sociálnu funkciu, keď sa rozhodne začleniť do spoločnosti tým, že donúti ostatných vidieť ho. Osoby, ktoré stretáva, sú nútené dať mu význam, interpretovať ho, vytvárať si voči nemu očakávania. Telo sa rozhodne splniť svoju politickú povinnosť, keď príjme významy, ktoré mu boli dané, analyzuje a personalizuje si ich tým, že sa transformuje na manifest, ktorýsi je vedomý sám seba. Nie ty interpretuješ mňa, ja ti ukážem spôsob, ako ma máš chápať. Ja preberám zodpovednosť za na kreslenie obrazu, ktorý bude mať o mne svet. Toto premýšľanie prechádza všetkým, čo som vytvorila ako autorka od roku 2012 doteraz. Politické telo bolo vždy transverzálnym predmetom skúmania, pozorované rôznymi spôsobmi pri rôznych telách. S nežným jednorožocom nastal čas, aby som sa s touto témou popasovala tak, že ju stvárnim ja, sama, na javisku.

 

Seeking Unicornsje verzia vytvorená pre nedivadelné priestory: prázdne, plné, tiché, preľudnené priestory. Priestory, ktorých svetlo, ktorých história si žiadajú vypočuť a zaplniť. Priestory, v ktorých sa Jednorožec pokúša nájsť samého seba v inej podobe, v ktorom zbavením sa najlepších šiat odmieta bájky divadla, aby sa vydal na cestu očí a dychu, pre každé publikum inú. Hľadanie zvukových daností konkrétneho priestoru vytvára komunikáciu medzi publikom a akciou, zostruje zmysly, trénuje oko. Jednorožec stále hľadá, poľuje. Zažíva nové podoby lásky, niečo nájde, alebo aj nie, a malé zázraky, ktoré sa stanú, kým hľadá, môžu celkom zmeniť, ako hľadá a je hľadaný.

http://www.chiarabersani.it/