september 2021
Po Ut St Št Pi So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

2021 Kimberly Bartosik / daela (USA)

Kimberly Bartosik / daela (USA)

24. a 25. október 2021

Slovenské národné divadlo, Štúdio


 

Kimberly Bartosik

Choreografka, pedagogička a autorka Kimberly Bartosik vytvára inštiktívne provokatívne choreografické projekty, ktoré odzrkadľujú efemérnu povahu performatívneho umenia, pričom kriticky a nežne a no súčasne násilne naštrbuje bolestivé črty našej spoločnosti.
Kimberly Bartosik je recipientkou ocenenia Bessie 2020 za najlepšiu tanečnú produkciu za predstavenie through the mirror of their eyes. V roku 2021 získala podporu nadácie Doris Duke Foundation Artist Recovery Fund v New York Community Trust, je Guggenheim Fellow za rok 2019 a v sezóne 2020-2021 má štipendium Women Leaders in Dance v Center for Ballet and the Arts na New York University, kde tvorí medzigeneračný projekt pre profesionálnych aj neprofesionálnych umelcov The Encounter. V New Yorku si jej diela objednali inštitúcie ako BAM Next Wave, New York Live Arts, LUMBERYARD Center for Film & Performing Arts, American Realness, FIAF’s Crossing the Line Festival, Abrons Art Center, Gibney, Danspace Project, The Kitchen. Bartosik počas roku 2021 často vystupuje na mnohých festivaloch po svete: Supersense: Festival of the Ecstatic (Melbourne, Australia), Wexner Arts Center, Dance Place, American Dance Festival, The Yard, MASS MoCA/Jacob’s Pillow, The Flynn, Bates Dance Festival, Columbia College, Black Mountain College Museum + Arts Center, Festival Rencontres Chorégraphique Internationales de Seine-Saint Denis, Artdanthe Festival a navštívi aj festival Bratislava v pohybe (2021),.

Tvorbu Kimberly Bartosik podporili National Dance Project (NDP) Production & Touring Grant and Community Engagement Fund awards; MAP Fund; Jerome Foundation; FUSED (French-US Exchange in Dance); USArtists International; American Dance Abroad; Foundation for Contemporary Arts, Grants to Artists and Emergency Grants a ďalší.

Kimberly Bartosik bola deväť rokov členkou súboru Merce Cunningham Dance Company a získala ocenenie Bessie za mimoriadny umelecký výkon pri prezentácii jeho diela. Ďalej spolupracuje s Merce Cunningaam Trust a vyvíja inovatívne programy pre mládež. Píše o otázkach performatívneho umenia, jej texty boli publikované v Dance Magazine a iných odborných časopisoch po celom svete.

use-bratislava-seal

Toto dielo podporili Mid Atlantic Arts prostredníctvom USArtists International v partnerstve s National Endowment for the Arts, nadácia Andrew W. Mellon Foundation, nadácia Howard Gilman Foundation a Trust for Mutual Understanding.

This engagement is supported by Mid Atlantic Arts through USArtists International in partnership with the National Endowment for the Arts, the Andrew W. Mellon Foundation, the Howard Gilman Foundation and the Trust for Mutual Understanding.

USA_MAAF_Logo_CMYK_pdf
usa_america_abroud

trough the mirrors of their eyes

Choreografia: Kimberly Bartosik

Réžia: Kimberly Bartosik

Hudba: Sivan Jacobovitz

Dramaturgia: Melanie George

Svetlá: Roderick Murray

Scéna: Roderick Murray

Kostýmy: Quinn Czejkowski v spolupráci s Kimberly a účinkujúcimi

Účinkujú: Dylan Crossman, Burr Johnson, Joanna Kotze

Asistent skúšok: River Bartosik-Murray

Spoluúčinkujú: Hunter Liss  + dve deti

 

Živočíšne provokatívne, vášnivo intímne a pulzujúce energiou, predstavenie through the mirror of their eyes (ocenené cenou Bessie za vynikajúcu produkciu) prekypuje empatiou a násilím súčasne. Traja výnimoční performeri Joanne Kotze, Dylan Crossman a Burr Johnson (nositeľ ocenenia Bessie za vynikajúci tanečný výkon) lietajú v priestore, pričom využívajú energiu búrky, snažia sa udržať vo vzduchu, akoby pre nich neplatili zákony gravitácie, hľadajú cestu cez priestor zaliaty svetlom a zvukom. Na scénu vstúpi karavána detí. Obratne sa pohybujú v búrke a nakoniec udávajú tón. V predstavení through the mirror of their eyes  sa telo tanečníka stáva nádobou, prostredníctvom ktorej my ako publikum môžeme prežívať seba a svet okolo nás. Choreografia zachytáva chaos, spôsoby ako sa pohybujeme v priestore deštrukcie a obnovy a jemne naznačuje cestu vpred.

Poznámka režisérky: “Predstavenie through the mirror of their eyes som vytvorila zo zvyškov choreografie I hunger for you z roku 2018 (cena BAM Next Wave). Na základe sily tohto diela a jeho turné po siedmych mestách som mohla pokračovať vo výskume, čo prehĺbilo môj záujem o javiskovú prácu s členmi rozličných komunít , ktorí sa pripojili k trom tanečníkom. Choreografia obsahuje aj “skupinovú” scénu, kde mladí účinkujúci vo veku od 9 do 13 rokov pozvú vopred vybraných členov publika, aby sa pripojili k behu na javisku spoločne s účinkujúcimi. Počas nedávnej premiéry sa práve tento moment ukázal byť mimoriadne silný, participujúci aj ostatní diváci vyjadrovali podobný pocit nádeje a otvorených možností, ktorý taký spoločný beh vzbudzuje.

Neviem si predstaviť moment, ktorý by presvedčivejšie poukázal na dôležitosť umeleckej výmeny než je to práve táto doba, kedy je náš svet zmietaný pandémiou. Ako prežívame obdobia izolácie bez zdanlivého konca, potrebujeme si predstaviť priestor, kde bude môcť opäť spolu komunikovať, cítiť, prežívať nádej. Reakcia publika na through the mirror of their eyes mi dala istotu, že dielo je potrebné zdieľať. Je univerzálnym vo svojej potrebe pohybovať sa vpred, vytvárať kolektívnu energiu, hľadať novú cestu, chytiť sa navzájom za ruky a bežať.

Našim plánom je nájsť dvoch či troch mladých účinkujúcich z komunít, v ktorých sme na turné. V každom meste identifikujeme dvoch mladých ľudí, ktorých integrujeme do predstavenia v priebehu jedného až dvoch dní. Dôležité je, aby tento proces viedla 14-ročná členka súboru Dahlia. Zásadným momentom predstavenia totiž je dôležitosť toho, čo má mladý človek vo svojom tele, a skutočnosť, že jeho telo je prostriedkom neverbálnej komunikácie. Nie je to iba o učení sa krokov, ale o pochopení smerovania (ideme týmto smerom), prostredníctvom takéhoto mladého tela. To sa nedá opísať ani naučiť. To sa dá iba cítiť a zdieľať. Nie je lepší spôsob, ako rozpustiť záchranné hranice, ktoré sme si museli postaviť, ako prezentáciou diela, ktoré pre svoju existenciu potrebuje divákov. Diela, ktoré potrebuje, aby sme pracovali s deťmi z komunity a aby sa k nám komunita pridala na scéne. Naše telá budú viesť rozhovor.“