december 2023
Po Ut St Št Pi So Ne
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

2019_Sidi Larbi Cherkaoui & Eastman (Belgicko)

Predpredaj-sk-logo

Sidi Larbi Cherkaoui & Eastman

(Belgicko)

21. októbra 2019/19:00

Nová budova SND – činohra

Sidi Larbi Cherkaoui

Sidi Larbi Cherkaoui debutoval choreografiou pre súčasný muzikál Andrewa Walea Anonymous Societyv roku 1999. Odvtedy vytvoril 50 celovečerných diel a získal množstvo ocenení, vrátane dvoch cien Laurenca Oliviera, tri ceny Ballet Tanz pre najlepšieho choreografa (2008, 2011, 2017) a cenu Kairos za umeleckú víziu a hľadanie dialógu medzi kultúrami. Prvé choreografie vznikli pre Les Ballets C de la B – Rien de Rien(2000), Foi(2003) and Tempus Fugit(2004).Súčasne sa venoval iným projektom, ktoré rozširovali a konsolidovali jeho umeleckú víziu, ako d’avant(2002) s dlhodobým partnerom Damienom Jaletom v Sasha Waltz & Guests azero degrees(2005) s Akramom Khanom. Spolupracoval s početnými činohernými, opernými a baletnými súbormi. V rokoch 2004 – 2009 pôsobil v Antverpách ako artist in residence v Toneelhuis, kde vznikli Myth(2007) a Origine(2008). V roku 2008 mala v Sadler´s Wells premiéru choreografia Sutra. Táto oceňovaná spolupráca s umelcom Antonym Gormleym a šaolinskými mníchmi dodnes cestuje po svete s veľkým úspechom u kritikov aj verejnosti. Po prvej choreografii, ktorú Cherkaoui vytvoril na objednávku pod názvom Orbo Nuovo(Cedar Lake Contemporary Ballet) a sérii duetov ako Faun(premiéra v Sadler´s Wells ako súčasť programu In the Spirit of Diaghilev) a Dunass tanečníčkou flamenco Maríou Pagés (oba v roku 2009) Cherkaoui založil vlastný súbor Eastman, ktorý má sídlo v de Singel International Arts Campus v Antverpách. Na jar roku 2010 opäť spolupracoval s choreografom Damienom Jaletoma Antonym Gormley na predstavení Babel (words), ktoré získalo cenu LaurencaOliviera. V tom istom roku vytvoril Rein, duet pre Gura Nagelhusa Schia a Vebjørn Sundby a Play, duet s tanečnicou štýlu Kuchipudi Shantalou Shivalingappou, a tiež Bound, duet pre Shanell Winlock a Gregoryho Maqomu ako súčasť Southern Bound Comfort. V roku 2011 vytvoril choreografie TeZukAa Labyrinthpre Holandský národný balet. V roku 2012 vzniklo Puz/zle, ktoré Cherkaouimu vynieslo ďalšiu cenu Olivier. V tom istom roku spolupracoval s Joe Wrightom na jeho filme Anna Karenina, pre ktorý Cherkaoui vytvoril choreografiu. V roku2013 mali premiéru 4D and genesis(Eastman), Boléro(spoločne s Damienom Jaletom a Marinou Abramović pre Paris Opera Ballet) a m¡longa(Sadler’s Wells). S Joeom Wrightom sa opäť stretol pri réžii A Season at the Congov divadle The Young Vic. V roku 2014 Cherkaoui vytvoril Noeticpre Göteborgs Operans Danskompani, Mercypre Nataliu Osipovu a Ivana Vasilieva, ktoré sa hralo v London Colisseum a režíroval svoju prvú operu, Shell Schockpre La Monnaie, s hudbou Nicholasa Lensa a textom Nicka Cavea. V roku 2015 režíroval svoje prvé celovečerné predstavenie Plutos námetom z oceňovanej série manga Naokiho Urasawu a Takashiho Nagasakiho v Bunkamura v Tokiu, ktoré na divadelné dosky priviedlo obľúbenú postavičku Astro Boy. V tom roku tiež režíroval pohyb do inscenácie Hamletv réžii Lyndsey Turner v hlavnej role s Benedictom Cumberbatchom v Barbican Centre v Londýne. Vytvoril tiež trio Harbor Me na objednávku L. A. Dance Project a novú choreografiuVtáka ohnivákapre Stuttgart Ballet. V tom istom roku vznikla nová choreografia Fractus Vpre vlastný súbor Eastman, v ktorej Cherkaoui aj účinkuje. V roku 2015 sa Cherkauoi stal umeleckým riaditeľom Kráľovského flámskeho baletu, pre ktorý vytvoril diela Fall(2015), Exhibition(2016) a Requiem (2017).Túto pozíciu kombinuje s rolou umeleckého riaditeľa vlastného súboru, pre ktorý spoločne s jeho členmi tvorí nové choreografie, napríklad Qutb(2016),  trio na objednávku Natalie Osipovej, Icon(2016) pre GöteborgsOperansDanskompani and Mosaic (2017) pre Martha Graham Dance Company. Cherkauoi režíroval opery Les Indesgalantes(2016) pre Bayerische Staatsoper, Satyagraha(2017) pre Theater Basel a Pelléas et Mélisande(2018) s Damienom Jaletom a Marinou Abramović v Opere Vlaanderen. Sidi Larbi Cherkaoui je tiež asociovaným umelcom v Sadler´s Wells v Londýne a Théâtre National de Bretagne v Remeši.

EASTMAN

Súbor vznikol v januári 2010 s cieľom produkovať a šíriť tvorbu umeleckého riaditeľa/choreografa Sidi Larbi Cherkaouiho. Cherkauoiho tvorba zahŕňa celý rad projektov a spoluprác siahajúcich od súčasného tanca, cez divadlo, balet, oper a ďalšie žánre performatívneho umenia. Jeho nehierarchické nazeranie na pohyb, reč tela a kultúru tvoria základ jeho umeleckého prístupu. Súbor je rezidenčným súborom de Singel International Art Campus v Antverpách, rodnom meste Cherkaouiho a tvorí jadro Cherkaouiho tvorby. Eastman tiež koordinuje ďalšie Cherkaouiho aktivity pre iné inštitúcie. Medzinárodnými partnermi súboru Eastman sú napríklad La Monnaie Brussel, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Grande Halle de La Villette Paríž, de Singel International Arts Campus Antverpy a Sadler’s Wells v Londýne.Tvorbu Sidi Larbi Cherkaouiho a súboru Eastman podporuje Flámskavláda a nadácia BNP Paribas. Eastman bol európskym ambasádorom kultúry v roku 2013.

logo_fladers

NOMAD

Choreografia a réžia: SidiLarbi Cherkaoui

Hudobná kompozícia: SidiLarbi Cherkaoui, Felix Buxton, Kaspy N’dia

Dodatočná hudba: Yarkin featuring The Sufi Vocal Masters, Al Adhan, Al Qantarah, Fadia Tomb El-Hage, Oli Savill (perkusie), tradičné piesne z japonských ostrovov Amami

Zvuk: Felix Buxton

Kostýmy: Jan-Jan Van Essche

Scéna: Willy Cessa, Adam Carrée

Svetlá: Willy Cessa, Sam Mary

Video: Paul Van Caudenberg

Tancujú: Mabrouk Gouicem, Nemo Oeghoede, Wang Qing, Stephanie Amurao, Verdiano Cassone, Pol Van den Broek, Mohamed Toukabri, Kazutomi ‘Tsuki’ Kozuki, Shawn Fitzgerald Ahern, Oscar Ramos

Asistent choreografa / vedenie skúšok: Shawn Fitzgerald Ahern, Oscar Ramos

Umelecký poradca: Václav Kuneš

Hlasový kouč: Anna Sato

Hudobný inžinier: Duncan F. Brown

Technický riaditeľ: Patrick ‘Sharp’ Vanderhaegen

Manager scény: Michael Pellis

Garderóba: Caroline Wittemans

Realizácia scény: Martin Baarda

Asistent zvuku: Elrik Reinartz

Produkcia / manžér turné: ElineLenaerts

Produkcia: Eastman

Koprodukcia: 420PEOPLE, Cultuurcentrum Berchem

Poďakovanie: Francesca Maria Amante, Sabine Groenendijk, Vojtěch Rak, Antonin Rioche, Filip Staněk, Nicola Leahey, Jason Kittelberger, tanečníci v predstavení Satyagraha Eastman/Theater Basel, Karthika Naïr, Carly Heathcote

Predstavenie podporili: BNP Paribas Foundation, Flámska vláda a program Belgian Federal Government’s Tax Shelter .Eastman je resident v de Singel International Arts Campus, Antverpy.

 

Púšť ako miesto slobody a izolácie. Na pozvanie umeleckého riaditeľa 420PEOPLE Václava Kuneša prezentoval Sidi Larbi Cherkaoui na festivale Tanec Praha v roku 2017 rozrobené predstavenie (work-in-progress) nazvané Nomad, v ktorom účinkovali tanečníci oboch súborov. Z tohto predstavenia vzniklo v roku 2019 celovečerné predstavenieNomad, ktoré Sidi Larbi Cherkaoui vytvoril spoločne so súborom Eastman.

Sidi Larbi Cherkaoui tu skladá mozaiku vytvorenú zo živých a neživých prvkov púšte. Divák sa pozerá na akési plynutie a prispôsobivosť bytostí, ktoré prekvitajú v najkrutejších podmienkach – vidí nádhernú premenlivosť pieskových dún a vetrov, ktoré menia smer a tvar a rýchlosť v mihu oka, intenzívny fyzický aj emocionálny smäd, túžbu po vode a bezpečí, po úteche, ktorá riadi konanie zvierat aj ľudské hľadanie spirituality. A nad tým všetkým duch spolupatričnosti, priateľstva a symbiózy, kľúč k prežitiu a evolúcii vo vyprahnutom svete, v ktorom jednotlivec neprežije. Po Qutb, Mosaica Stoicje Nomadštvrtým predstavením s hudbou Felixa Buxtona z Basement Jaxx, inšpirovanou Blízkym východom. Ide tiež o štvrtú spoluprácu s kostýmovým výtvarníkom Jan-Janom Van Essche, (po Icon,Satyagraha a Memento Mori). Jeho kostýmy pre Nomáda sú inšpirované bohatosťou tkanín, ktoré nosia obyvatelia púšte, aby sa ochránili pred horúčavou. A rovnako ako vo Faunovi, aj v Nomádovi zapĺňa zadnú časť scény obrovský obraz – tentoraz nie lesa, ale púšte.

Táto bezútešná krajina je metaforou pre ultimatívnu slobodu, ale aj pre nemožnosť prežiť. Máme priam pocit, že táto scenéria nepochádza z nášho, dôverného sveta, najmä keď animované pozadie zobrazuje zem vznášajúcu sa nad horizontom ako mesiac. Tancujúci nomádi pôsobia v tomto prostredí izolovane, rovnako ako sa menšinám javí svet ako púšť, ako nebezpečné miesto.

 

http://www.east-man.be/