máj 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

2022 Večery tanečného filmu

Večery tanečného filmu

12., 13. október 2022

Kino Film Europe – Pistoriho palác


Kurátorsky zostavený program pre festival Bratislava v pohybe pripravil Festival tanečních filmů Praha (FTF) a predstaví v rámci dvoch projekcií výber špičkových tanečných filmov.

V prvom večere pôjde o krátke, tzv. dance for camera filmy, ktoré získali ocenenia na zahraničných festivaloch. Táto kolekcia predstaví špičkové diela so silnou obsahovou a vizuálnou výpoveďou a so širokým tematickým zameraním – od básnivosti, romantického humoru až k sonde do rodinnej traumy. Ide o poetické snímky, v ktorých tanec a choreografia hrajú kľúčovú úlohu.

V druhom večere predstaví FTF celovečerný dokument americkej režisérky Ally Kovgan venovaný jednému z najväčších choreografických vizionárov Merceovi Cunninghamovi. Film, ktorý vznikol v medzinárodnej koprodukcii zachycuje tri dekády, v ktorých nepochopený a tanečným svetom zavrhovaný Merce navzdory všetkým predpokladom vyvinul novú tanečnú techniku a ponúkol nový spôsob tanečného myslenia. Film dokumentuje jeho tvorbu a prináša unikátne – aj doteraz nezverejnené – dobové zábery. Mapuje evolúciu techniky a estetiky Mercea Cunninghama od 40. do 70. rokov minulého storočia a tiež jeho spoluprácu s hudobným inovátorom Johnom Cageom a výtvarníkom Robertom Rauschenbergom.

Festival tanečních filmů sa od roku 2009 profiluje ako bienále s cieľom prezentovať diela z oblasti tanečnej kinematografie, dokumenty o tanci, inovatívne záznamy tanečných inscenácií a predovšetkým diela žánru dance for camera. Festival tanečních filmů prezentuje, produkuje a podporuje ich tvorbu. V roku 2021 spustil na svojich webových stránkach vzdelávaciu platformu FTF EDU.

V spolupráci s:

logo-FTF-official

12. OKTÓBER 2022/19:00

Ekman’s Concise Guide to Natural Movement  (USA)

Réžia: T. M. Rives

Choreografia: Alexander Ekman

Premiéra 2018Dance Film Festival San Francisco vyzval renomovaného choreografa Alexandra Ekmana (Labutie jazero s Nórskym národným baletom, Sen noci svätojánskej s kráľovským švédskym baletom a Play s baletom Parížskej opery), aby so svojím obľúbeným filmárom T. M. Rivesom vytvoril krátky tanečný film pre deviaty ročník festivalu San Francisco Dance Film Festival.

Able

Réžia: Jacob Jonas

Choreografia: ILL Abillies

Premiéra 2018

Americký choreograf Jacob Jonas spolupracuje na tomto filme s ILL-Abilities – tanečnou skupinou reprezentujúcou komunitu tanečníkov s hendikepom, ktorej mantra znie: „Žiadne výhovorky, žiadne limity. “

ILL-Abilities predstavujú najlepší breakdance tanečníkov s hendikepom na svete,“ vysvetľuje Jonas, sám oceňovaný tanečník a choreograf. „Títo umelci ma inšpirovali svojimi skutočnými príbehmi a tým, že prekonali vlastné prekážky a inšpirovali ostatných.“

Sisters (Holandsko)

Réžia: Daphne Lucker

Choreografia: Emma Evelein

Premiéra 2018

Príbeh troch sestier vyrastajúcich v nefunkčnej rodine bez matky. Sarah, Vera a Julia sú milosrdenstvom jedna druhej a dokážu prežiť, len preto, že sú spolu. Svojimi pohybmi a predstavivosťou robia svoj svet väčším, krásnym a znesiteľným. Hrajú sa, šteklia sa a niekedy sa spolčia dve proti jednej, ale jedno je isté: ich spojenectvo je pevnejšie ako diamant. Ale je spojenie a kúzlo pohybov dostatočne silné, aby dokázalo čeliť realite?

Delimitation (Česká republika)

Réžia: Tereza Vejvodová

Choreografia: Markéta Jandová

Premiéra 2020

Naša osobnosť reaguje na vonkajšie okolnosti vymedzením. Fyzický dialóg s prázdnotou otvára tému osobnej identity priestoru anonymnej mestskej krajiny. Končeky prstov sú nástrojom hmatu, ale aj identifikácie. Fyzický dialóg s prázdnom, skúmanie vedúce k objaveniu priestoru a seba premietanie života do zdanlivo neživého a bezvýznamného. Film sa zaoberá možnosťami nájdenia osobnej identity v anonymnej mestskej krajine.

Fibonnacci (Česká republika)

Réžia: Tomáš Hubáček

Choreografi>a: Marie Gourdain

Premiéra 2020

Environmentálny tanečný film, alebo audiovizuálna meditácia o Fibonacciho vzorcoch videných v krajine, ale aj v správaní stáda, prepísaných do štruktúry filmu a vrstiev hudby.

Timecode (Španielsko)

Réžia: Juanjo Gímenez

Choreografia: Lali Ayguadé

Premiéra 2016

Luna a Diego sú strážcami parkoviska. Diego má nočné služby, Luna pracuje cez deň. Režisér snímky Timecode pracoval v čase nakrúcania ako programátor, scenárista bol učiteľom hudobnej výchovy na strednej škole a editor predával v McDonalde. Timecode patrí k najoceňovanejším tanečným filmom posledných dekády, odniesol si napríklad Zlatú palmu z Cannes.

AM I PARIS (FRANCÚZSKO)

Réžia: Redha Medjellekh

Choreografia: Brice Larriu AKA Skorpion Dancer Francie

Film o prijatí a reflexii. Prekvapivé a očarujúce video predstavuje francúzskeho tanečníka Skorpiona v kostýme, ktorý ušil vlasový expert Charlie Le Mindu. Toto „vlasaté stvorenie“ sa potuluje ulicami Paríža a baví, rozptyľuje a niekedy dokonca desí okoloidúcich. Cieľom režiséra Redhy Medjellekha je zdôrazniť potrebu akceptovať rozdiely v kozmopolitnom meste a postaviť tanec do stredu diania ako prostriedok komunikácie. Kombinácia prvkov, vrátane Le Minduovho ohromujúceho kostýmu, pouličných postáv a intenzity Prokofievovej partitúry klasickej hudby, dodáva filmu intenzívnu poetickú silu, ktorá môže pohnúť našou mysľou.

13. OKTÓBER 2022/19:00

CUNNINGHAM

Réžia: Alla Kovgan

Anglický s českými titulkami

Festival tanečných filmov prináša oceňovaný dokument Cunningham americkej režisérky Ally Kovgan, ktorý vznikol v medzinárodnej koprodukcii. Celovečerný dokument venovaný jednému z najväčších choreografických vizionárov – Merceovi Cunninghamovi zachytáva tri dekády, v ktorých nepochopený a tanečným svetom zavrhovaný Merce napriek všetkým predpokladom vyvinul novú tanečnú techniku a ponúkol nový spôsob tanečného myslenia. Film dokumentuje jeho tvorbu a prináša unikátne – aj doposiaľ nezverejnené – dobové zábery. Mapuje evolúciu techniky a estetiky Merce Cunninghama od 40. do 70. rokov minulého storočia, ako aj jeho spoluprácu s hudobným inovátorom Johnom Cageom a výtvarníkom Robertom Rauschenbergom.