Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Jan Martens študoval na Fontys Dance Academy v Tilburgu a v roku 2006 absolvoval tanečné oddelenie Kráľovského konzervatória Artesis v Antverpách. Od roku 2010 sa venuje vlastnej choreografickej tvorbe. Jan Martens vo svojej práci vychádza z presvedčenia, že každé telo môže komunikovať, že každé telo má čo povedať. Táto priama komunikácia sa vyjadruje v transparentných formách. Jeho diela sú útočiskom, v ktorom sa pojem času stáva hmatateľným, a v ktorom existuje priestor na pozorovanie a emócie, ako aj na reflexiu. Aby dosiahol tento výsledok, nevytvára vlastný pohybový jazyk, skôr formuje a používa existujúce idiómy v inom kontexte, takže vznikajú nové myšlienky. V každom novom diele sa snaží nanovo načrtnúť vzťah medzi publikom a interpretom.
Prvé predstavenie Jana Martensa I Can Ride a Horse While Juggling So Marry Me (2010) bolo portrétom generácie mladých žien v spoločnosti ovládanej sociálnymi sieťami. Po nej nasledovali dva milostné duety: A Small Guide on How to Treat Your Lifetime Companion (2011) sa dostalo do výberu Aerowaves 2011 a Sweat Baby Sweat (2011) na Dutch Dance Festival 2012 a Circuit X 2013. Následne vytvoril tri predstavenia o nekonvenčnej kráse s interpretmi, ktorých telá človek v kontexte súčasného tanca neočakáva: Bis (2012) pre 62-ročného Truusa Bronkhorsta, La bete (2013) pre mladú herečku Joke Emmers a Victor (2013), duet pre chlapca a dospelého muža, ktorý Jan vytvoril s režisérom Petrom Seynaeve. V roku 2014 Jan Martens zameral pozornosť na skok ako pohyb v skupinovom predstavení The Dog Days Are Over. Predstavenie bolo vybrané na Flámsky divadelný festival, rovnako ako sólo Ode to the Attempt (2014) a projekt The Common People (2016), predstavenie, sociálny experiment a workshop v jednom, ktorý vznikol v spolupráci s režisérom Lukasom Dhontom. V spolupráci s americkým zvukovým umelcom NAH vytvoril projekt Rule of Three, ktorý mal premiéru v deSingel v Antverpách v roku 2017 a získal nomináciu na cenu Zwaan v kategórii „najpôsobivejšia tanečná produkcia 2018“. De Zwanen (Labute) sú považované za najprestížnejšiu tanečnú cenu v rámci holandského scénického umenia. V sezóne 2018/2019 Jan spolu s 13 mladými ľuďmi a fABULEUS vytvoril predstavenie Passing the Bechdel Test.
Jan Martens pravidelne hosťuje v inscenáciách, ako napríklad Man Made (Dance On, 2017). Taktiež koučuje mladých tvorcov pri ich vlastnej tvorbe. Jan Martens získal za svoju tvorbu Cenu Severného Brabantska Prins Bernhard Cultuurfonds (2014) a prestížnu cenu Charlotte Köhlerprijs (2015). Od roku 2017 do roku 2021 pôsobil ako creative associate v medzinárodnom umeleckom kampuse deSingel a artiste associé v Le Gymnase CDCN Roubaix Hauts-de-France s podporou ministerstva kultúry a komunikácie (2016 – 2019). V roku 2014 založil Jan Martens spolu s obchodnou manažérkou Klaartje Oerlemans choreografickú platformu GRIP v Antverpách/Rotterdame, kde spoločne produkujú a distribuujú jeho diela a podporujú tvorbu Báry Sigfúsdóttir, Stevena Michela a Michele Rizzo.
Choreografia: Jan Martens
Účinkujú: Kimmy Ligtvoet a Steven Michel
Hudba: Jaap Van Keulen
Video: Paul Sixta
Poradca: Peter Seynaeve
Technická supervízia: Michel Spang
Produkcia: Frascati Productions, Ickamsterdam, Takt Dommelhof a Jan Vzw
Medzinárodná distribúcia: A Propic/Line Rousseau a Marion Gauvent
Poďakovanie: Summerstudios Brussels a Marc Vanrunxt
Sweat Baby Sweat je predstavenie o láske. Po predstavení A Small Guide on How to Treat Your Companion (2010) vytvoril Jan Martens pomalý duet, v ktorom muž a žena kombinujú akrobatickú silu a duševnú zraniteľnosť: je to pohľad na lásku mimo všetkých klišé.
V provokatívne pomalom tanci, vychádzajúceho z rozličných pohybových štýlov, ako sú butó, joga, cirkusová akrobacia a rokenrolový tanec, sa dvaja ľudia pevne držia jeden druhého. Nechcú a ani sa nemôžu pustiť, veď dvaja sú lepší ako jeden. Neexistuje žiaden absolútny význam, ale rozpoznateľnosť, ktorá dáva divákom dostatočný priestor na to, aby spojili svoje vlastné pocity, nádeje a príbehy s tým, čo sa odohráva pred ich očami. O zvukovú kulisu predstavenia sa postaral Jaap van Keulen a o textovú projekciu Paul Sixta.
„Martens dráždivo priznáva, že všeobjímajúca izolovanosť dvojice môže u diváka vzbudzovať nudu, ale vydržať s ňou prináša emocionálne komplexnú odmenu.“
The New Yorker, 27. januára 2017
Cookie | Dĺžka trvania | Popis |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |