júl 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

2020_Maté Meszáros (HU)

Maté Meszáros 

MECHANICS OF DISTANCE

(HU)

27. september 17.30           

SND foyer

Máté Mészáros

Máté Mészáros absolvoval Maďarskú tanečnú akadémiu v roku 1999. Po troch rokoch v súbore SzegedContemporaryBallet tancoval vo viacerých európskych súboroch (CarteBlanche – Nórsko, LanonimaImperial – Španielsko, Ultima Vez – Belgicko). Spolupracoval s choreografmi ako OhadNaharin, SharonEyal, AmandaMiller, MyriamNaisy a WimVandekeybus. Po úspešnej medzinárodnej kariére tanečníka sa vrátil v roku 2015 do Maďarska. Vlastné projekty produkuje v spolupráci s SIN Arts Centre (Hinoki 2014, United Space of Ambivalence 2018,Mechanics of Distance 2019). Tvorí tiež pre mnohé maďarské súbory a robí workshopy na celom svete. Jeho tvorba bola prezentovaná na ImPulsTanz Festival Vienna (Rakúsko), Next Festival Kortrijk (Belgicko), New Dance Festival Beijing

(Čína), SummerIntensive Festival (Portugalsko), at.tension Festival (Nemecko), GdanskiFestiwal Tanca (Poľsko), Győr International Dance Festival a v TrafóHouse of ContemporaryArtsBudapest (Maďarsko).

Mechanics of Distance

Choreografia a koncept: Máté Mászáros

Tvorcovia – tanečníci: Jenna Jalonen, Máté Mészáros, Zsófia Tamara Vadas

Hudba: Áron Porteleki

Konzultant: Tamás Bakó

Produkcia: SÍN Arts Centre

Inscenácia vznikla s podporou Zoltán Imre Programme Národného kultúrneho fondu.

Premiéra:  Národné divadlo tanca, Budapest, 26. mája 2019

Choreografia je súčasťou Aerowaves 2020 Spring Forward.

 

Predstavenie je site-specific choreografiou pre troch tanečníkov a hudobníka, ktoré sa uvádza v otvorenom zastrešenom priestore ako výstavná hala, lobby, verejný priestor. Diváci sledujú performerov vo vzdialenosti, ktorá im vyhovuje. Predstavenie je vždy prispôsobené špecifickému priestoru a lokácii, v ktorej sa uvádza.

Mechanics of Distance sa sústredí na umiestnenie statických a pohybujúcich sa tiel v priestore, natlačeniu pasujúcich a nepasujúcich systémov do priestoru a skúmanie vzdialenosti medzi telami. Na ilustráciu problematiky je nástrojom choreografa hľadanie správneho gesta, transformovanie abstrakcie do fyzického tela.

„Choreografia predstavuje variácie stretnutí tiel v priestore simulujúcich voľnú interpretáciu. Epizodické udalosti čerpajúce zo sociálnych a osobných kontextov reprezentujú emocionálne, morálne alebo intelektuálne situácie. V Mészárosovej choreografii sa priama, hmatateľná spojitosť a blízkosť stretajú s vyššou, vážnou dimenziou a získavajú politickejší rozmer s cieľom hľadať odpovede na otázku, ako ďaleko sa dajú posunúť hranice tanca, aký potenciál má špecifická, málo preskúmaná (infra)štruktúra a aké sú nekonečné dimenzie experimentovania a otvoreného priestoru, ktorý čaká na to, aby ho preskúmali?“

(Dorottya Albert, szinhaz.net)